«Είναι κρίσιμο να πετύχουμε την λεγόμενη καθαρή έξοδο, μιας και θα μας έδινε άλλες δυνατότητες στο σχεδιασμό της οικονομικής πολιτικής», υπογραμμίζει ο υπουργός Εσωτερικών σε συνέντευξή του στην «Εφημερίδα των Συντακτών» και στον δημοσιογράφο Δημήτρη Τερζή.
«Μια ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική μπορεί να μας δώσει τη δυνατότητα της επανεξέτασης αρκετών από τις σημερινές δεσμεύσεις μας», προσθέτει ο Π. Σκουρλέτης.
Αναφορικά με το ζήτημα των τουρκικών προκλήσεων και τη φράση του Π. Καμμένου περί «ομηρίας» των δύο Ελλήνων στρατιωτικών, τονίζει: «Δεν θα πρέπει να γίνουμε μέρος της τουρκικής προκλητικής τακτικής. Έχουμε ισχυρούς συμμάχους, διπλωματικά όπλα, αποτρεπτική ισχύ, απαιτείται ψυχραιμία και αποφασιστικότητα».
Σε ερώτηση για ενδεχόμενη συνεργασία του ΣΥΡΙΖΑ με τη σοσιαλδημοκρατία, σημειώνει ότι πολιτικό προαπαιτούμενο μιας συνεργασίας στη βάση προγραμματικών συγκλήσεων, είναι «η σαφής αποκήρυξη του νεοφιλελευθερισμού και η εγκατάλειψη της λογικής των ίσων αποστάσεων εκ μέρους του Κινήματος Αλλαγής».
Επαναλαμβάνει ότι οι αυτοδιοικητικές εκλογές θα γίνουν με απλή αναλογική, η οποία, «πέραν των άλλων μέτρων, αποτελεί εγγύηση κυβερνησιμότητας η υιοθέτηση μιας νέας κουλτούρας συναινέσεων». Σύμφωνα με τον Π. Σκουρλέτη, ο «Κλεισθένης 1» είναι η πρώτη φάση της νέας μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μετά από μια παρατεταμένη διαδικασία διαβούλευσης.
Υπενθυμίζει επίσης ότι ο «μεγαλύτερος διαγωνισμός πρόσληψης μόνιμου προσωπικού των τελευταίων ετών ολοκληρώθηκε ομαλά και σε χρόνο ρεκόρ, θωρακίζοντας τους δήμους για το έργο της καθαριότητας» και επισημαίνει ότι «βασική επιλογή για τον δημόσιο τομέα πρέπει να είναι οι πλήρεις και σταθερές σχέσεις εργασίας».
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη στην εφημερίδα:
Τελικά, οδεύουμε σε μια καθαρή έξοδο από τα Μνημόνια ή σε μια έξοδο με αστερίσκους;
Η καθαρή έξοδος κυρίως συνίσταται στη δυνατότητα να καλύπτουμε τις δανειακές μας ανάγκες από τις αγορές, χωρίς την ύπαρξη προληπτικής πιστοληπτικής γραμμής, που θα σήμαινε πως θα έπρεπε να συνοδεύεται με ένα νέο πρόγραμμα. Ένα νέο πρόγραμμα με όλες τις δεσμεύσεις και τις αξιολογήσεις που το ακολουθούν. Κατά συνέπεια, η μερική αποκατάσταση του βαθμού ελευθερίας των κινήσεών μας θα μετατίθετο για αργότερα. Είναι κρίσιμο, λοιπόν, να πετύχουμε τη λεγόμενη καθαρή έξοδο, μια και θα μας έδινε άλλες δυνατότητες στον σχεδιασμό της οικονομικής πολιτικής. Βεβαίως, από την άλλη μεριά, είναι γνωστές οι δεσμεύσεις της χώρας σε μια σειρά δημοσιονομικούς στόχους για τα επόμενα χρόνια. Οι δυσκολίες δεν θα εξαφανιστούν μονομιάς, ούτε οι πληγές της βαριάς λιτότητας μπορούν να επουλωθούν από τη μια στιγμή στην άλλη. Είναι εξάλλου γνωστό πως η σημερινή ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική προβλέπει μια σειρά ελέγχων στο δημοσιονομικό πεδίο για τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Στην οικονομία, όμως, τα πράγματα δεν είναι στατικά, μια ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική μπορεί να μας δώσει τη δυνατότητα της επανεξέτασης αρκετών από τις σημερινές δεσμεύσεις μας. Αυτή νομίζω πως είναι η προοπτική, με τις δυσκολίες και τις δυνατότητές της, με ή χωρίς αστερίσκους.
Στην περίπτωση που οι δανειστές αντιδράσουν στα κοινωνικά μέτρα που περιλαμβάνει το ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης για τη μεταμνημονιακή εποχή, υπάρχει κάποιο σχέδιο Β στα χαρτιά από την πλευρά της κυβέρνησης;
Το ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης έχει λάβει υπόψη του τις μέχρι τώρα δεσμεύσεις, είναι συνεκτικό και ρεαλιστικό, στο σημείο αυτό όμως έχει σημασία αυτό που σας είπα πριν από λίγο: η δυναμική της οικονομίας να είναι τέτοια που να μας επιτρέπει να επαναδιαπραγματευθούμε κάποιες από τις δεσμεύσεις μας.
Χαρακτηρίσατε «άστοχη» τη φράση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Πάνου Καμμένου, περί «ομηρίας» των δύο Ελλήνων στρατιωτικών. Έκτοτε, η συγκεκριμένη φράση αλλά και άλλες πανομοιότυπες έχουν επαναληφθεί ουκ ολίγες φορές. Πιστεύετε ότι αυτή η τακτική βοηθά στην εξομάλυνση των σχέσεων με την Τουρκία;
Δεν βοηθάει ό,τι δίνει αφορμές για κλιμάκωση της έντασης, πολύ δε περισσότερο που όπως φαίνεται μέχρι τώρα η Τουρκία την επιδιώκει. Δεν θα πρέπει, λοιπόν, να γίνουμε μέρος της τουρκικής προκλητικής τακτικής. Έχουμε ισχυρούς συμμάχους, διπλωματικά όπλα, αποτρεπτική ισχύ, απαιτείται ψυχραιμία και αποφασιστικότητα. Από την άλλη μεριά η Τουρκία έχει πολλαπλά μέτωπα: πόλεμο στα νοτιοανατολικά σύνορα της, η οικονομία της βρίσκεται σε καθοδική πορεία και εσωτερικά διατρέχεται από μεγάλες αντιθέσεις. Δεν μπορεί να συνεχίσει επί μακρόν να πορεύεται όπως τώρα.
Πώς βλέπετε μια ενδεχόμενη συνεργασία του ΣΥΡΙΖΑ με το Κίνημα Αλλαγής;
Είναι μια προοπτική που πρέπει να βασίζεται σε πραγματικές προγραμματικές συγκλήσεις. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο μπορεί να προκύψει μέσα από ένα ισότιμο διάλογο με απόλυτο σεβασμό του ενός προς τον άλλο και κατανοώντας τη διακριτότητα των δυο χώρων. Πολιτικό προαπαιτούμενο μιας τέτοιας συνεργασίας πρέπει να είναι η σαφής αποκήρυξη του νεοφιλελευθερισμού και η εγκατάλειψη της λογικής των ίσων αποστάσεων εκ μέρους του Κινήματος Αλλαγής.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση αναμένει τον «νέο Καλλικράτη». Είναι ειλημμένη η απόφαση της κυβέρνησης για την θέσπιση της απλής αναλογικής. Πού έχει καταλήξει το υπουργείο για το νέο εκλογικό σύστημα; Έχουν προστεθούν παράμετροι με γνώμονα την «κυβερνησιμότητα» των δήμων και των περιφερειών;
Όπως σωστά αναφέρατε είναι ειλημμένη η απόφαση για την καθιέρωση της απλής αναλογικής. Μέσα στις αλλαγές που προωθούνται προβλέπονται ρυθμίσεις που διευκολύνουν σε αυτό που ονομάζουμε κυβερνησιμότητα. Βεβαίως η μεγαλύτερη πολιτική εγγύηση κυβερνησιμότητας είναι η υιοθέτηση μιας νέας κουλτούρας συναινέσεων, συνεργασιών και συνθέσεων, καθώς και η εγκατάλειψη των μονοπαραταξιακών λογικών. Η αυτοδιοίκηση είναι ο κατεξοχήν χώρος που προσφέρεται για την υιοθέτηση μιας τέτοιας λογικής λόγω του χαρακτήρα των προβλημάτων της.
Βλέπουμε την ΚΕΔΕ να ζητά νέο κύκλο διαβούλευσης για τον «Καλλικράτη», «τουλάχιστον δυο μηνών», όπως λέει. Είναι υπερβολικό το αίτημα της;
Το δίμηνο το έχουμε ξεπεράσει προ πολλού. Πριν φθάσουμε στην τελική φάση παρουσίασης του νομοσχεδίου έχει προηγηθεί μια πολύμηνη ανταλλαγή απόψεων στο πλαίσιο της ομάδας εργασίας που είχε συγκροτηθεί με πρωτοβουλία του ΥΠΕΣ και τη συμμετοχή τόσο της ΚΕΔΕ όσο και της ΕΝΠΕ. Εγώ προσωπικά έχω παρουσιάσει βασικές πλευρές του νομοσχεδίου σε δυο συνέδρια της ΚΕΔΕ και ένα της ΕΝΠΕ, ενώ έχω συμμετάσχει σε πάμπολλες περιφερειακές συσκέψεις των κατά τόπους περιφερειακών ενώσεων των δήμων και έχω συναντήσει κατ΄ ιδίαν εκατοντάδες δημάρχους. Ποτέ άλλοτε δεν είχε υπάρξει τόσο εξαντλητικός διάλογος, ποτέ άλλοτε η έννοια της διαβούλευσης δεν είχε γίνει σε τέτοιο βαθμό πράξη. Επιπλέον και σε αυτήν την τελική φάση της παρουσίασης του νομοσχεδίου θα ακολουθηθούν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες διαβούλευσης. Κατά συνέπεια, είναι ακατανόητες οι τελευταίες ανακοινώσεις εκ μέρους της ΚΕΔΕ. Και κάτι ακόμα, ο “Καλλικράτης” έκλεισε τον κύκλο του, σήμερα μπαίνουμε σε μια νέα μεταρρυθμιστική περίοδο. Στην κυριολεξία κάνουμε τα πρώτα βήματα μιας νέας περιόδου που θα ολοκληρωθεί σε μια δεύτερη φάση. Η ολοκλήρωση αυτής της νέας μεταρρυθμιστικής προσπάθειας θα σχετίζεται με τη συνταγματική αναθεώρηση, αλλά και την πλήρη ανάταξη της οικονομίας που θα δώσει νέες δυνατότητες. Για αυτό και τις επόμενες ημέρες θα παρουσιάσουμε τον «Κλεισθένη 1». Όπως ο Κλεισθένης έθεσε τις βάσεις για τη δημοκρατική μεταρρύθμιση της αρχαίας Αθήνας, έτσι και εμείς θέλουμε να κάνουμε μια βαθιά δημοκρατική τομή στην αυτοδιοίκηση με την καθιέρωση της απλής αναλογικής. Όπως αντιληφθήκατε είστε οι πρώτοι που μαθαίνετε το όνομα της νέας μεταρρύθμισης με τον ιδιαίτερο συμβολισμό που έχει αυτό.
Εξ όσων γνωρίζουμε, θεωρείτε το διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για τις μαζικές προσλήψεις στην καθαριότητα των δήμων ως την κορυφαία στιγμή της θητείας σας στο υπουργείο Εσωτερικών. Τι απολογισμό κάνετε τώρα που ολοκληρώθηκε το πιο κρίσιμο στάδιο της διαδικασίας;
Ο μεγαλύτερος διαγωνισμός πρόσληψης μόνιμου προσωπικού των τελευταίων ετών ολοκληρώθηκε ομαλά και σε χρόνο ρεκόρ, διαψεύδοντας την κινδυνολογία περί προδιαγεγραμμένης αποτυχίας του. Με τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στην καθαριότητα θωρακίζονται οι δήμοι προκειμένου με δικά τους μέσα να ανταποκρίνονται στο έργο της αποκομιδής των απορριμμάτων, αντί να καταφεύγουν στους ιδιώτες, άποψη για την οποία έδωσε μάχη η Νέα Δημοκρατία κάνοντας λόγο για «φωτογραφικό» διαγωνισμό, ενώ δεν δίστασε να υπονομεύσει και το ίδιο το ΑΣΕΠ, για να υπηρετήσει τις νεοφιλελεύθερες εμμονές της. Πρόκειται, πράγματι, για την κορυφαία στιγμή μιας αδιάβλητης διαδικασίας, ενός ανοιχτού διαγωνισμού για την πρόσληψη ενός πολύ μεγάλου αριθμού εργαζομένων τον οποίο καθόρισαν οι ίδιοι οι δήμαρχοι, βάσει των αναγκών των δήμων τους και των πραγματικών δυνατοτήτων τους, στο πλαίσιο της συνταγματικά κατοχυρωμένης αυτοτέλειάς τους. Οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα των δήμων δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ υπηρετούν το δικαίωμα των πολιτών για καθαρές πόλεις με τους καλύτερους όρους, καθώς η εμπειρία έχει δείξει ότι η αποκομιδή από ιδιώτες συνεπάγεται μεγαλύτερο κόστος για τους δημότες, χειρότερη ποιότητα υπηρεσιών και αρνητικούς όρους εργασίας. Η πρόσληψη μόνιμου προσωπικού στις ανταποδοτικές θέτει τέλος στο καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας και ανατρέπει μια μακρόχρονη κατάσταση «ομηρίας» χιλιάδων συμβασιούχων εργαζόμενων.
Μήπως η λύση απέναντι στα φαινόμενα εργασιακής ομηρίας στο Δημόσιο θα ερχόταν μόνο με τη κατοχύρωση μιας και μοναδικής συλλογικής σύμβασης εργασίας, που θα βάζει τέλος σε όλες τις μορφές ελαστικής απασχόλησης; Είναι κάτι που θα επιδιώξει η κυβέρνηση;.
Θα συμφωνήσω μαζί σας πως η βασική επιλογή για τον δημόσιο τομέα πρέπει να είναι οι πλήρεις και σταθερές σχέσεις εργασίας. Γι’ αυτό και επιλέξαμε τη λύση του ανοιχτού διαγωνισμού στην καθαριότητα. Κληρονομήσαμε ένα πέλαγος συμβασιούχων που βιώνουν εδώ και χρόνια το καθεστώς της εργασιακής ομηρίας. Στόχος μας είναι ο περιορισμός αυτής της κατάστασης, όπου είναι δυνατόν. Και να θυμόσαστε πως το ξήλωμα των εργασιακών σχέσεων στον δημόσιο τομέα σημαίνει την πλήρη ανατροπή τους στον ιδιωτικό τομέα.